Malta: "Warrior" med Amber

Det blev tolvor hela vägen i omröstningen för Amber. TV-tittare och jury på plats i arenan Malta Shipbuilding i Marsa utanför Valetta var minst sagt överens.

Med 72 poäng av rösterna tog Amber med powerballaden Warrior hem segern överlägset, på andra plats hamnade Breakaway med Glen Vella. Amber har en låt med stora kvaliteter, för ESCsverige känns det dock som att hon röstmässigt gör låten bättre i den inspelade versionen än vad hon gör den live. 14 tävlande fanns på plats när det hela skulle avgöras på lördagskvällen. Nu vet vi ju inte så mycket om konkurrensen i Eurovision, men bidraget borde ha chans att nå finalen i Wien nästa år.

Malta var, som tidigare nämnts, rekordtidigt ute med sin nationella uttagning den här gången. Det berodde uteslutande på att tv-bolaget PBS ville dra nytta av den scen som hade byggts upp till Junior ESC för precis en vecka sedan. Två år i rad har malteserna nått Eurovisions-finalerna, men i Köpenhamn senast blev det "bara" till en 23:e plats.

I pausen uppträdde ESC-vinnaren Conchita Wurst med sin nya låt Heroes, konstigt nog möttes den inte direkt av några stående ovationer bland publiken. Ett svalt mottagande om ni frågar oss, låten är värd ett bättre öde - den är minst lika bra, om inte bättre, än Rise like a Phoenix.

För övrigt heter Amber Bondin i efternamn, vinnarbidraget har fått text och musik av Elton Zarb och Matthew Mercieca Muxu.

            

Kommentarer

  1. Ge den här tjejen lite tid nu gott folk! Jag tycker Malta har, för 4:e året i rad, skickat en toppenlåt till ESC. Det märks att det här landet så gärna vill vinna och för min del är tiden inne för Malta att ta hem det hela nästa år!

    Den här låten kommer att växa hos mig, dock ska jag spara mig lite till i vinter sedan. Amber verkar vara en mycket talangfull, duktig sångerska med glimten i ögat. Och då har jag bara sett en enda video med henne EN gång! Har inte hört alla låtarna från Maltas tävling i år, men jag vågar ändå konstatera att rätt låt vann!

    SvaraRadera
  2. INgen av låtarna från igår skulle vunnit Eurovision. Inte denna heller. Den här hade haft en chans 2004 men nu gissar jag kanske final och plats 20-26, i bästa fall. Den ger mig ingenting som Maltas två senaste bidrag som varit mina favoriter i tävlingen!.

    SvaraRadera
  3. Något som bör påpekas är att "Warrior" med största sannorlikhet kommer att göras om i vissa delar alternativt att låten byts ut mot en annan låt. PBS har ändrat i sina regler inför årets uttagning där de har rätt att gå in och byta ut delar/hela låten om de så vill. De har ca 3,5 månad på sig att finslipa numret. Kan nog fungera rätt bra i slutändan ändå oavsett om "Warrior" eller inte åker till Wien.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar