Cypern: Giannis Karagiannis vann

Ännu en ballad är klar för 2015 års ESC. Den här gången kommer den från Cypern.

Det blev Giannis Karagiannis (bilden) och hans stillsamma One thing that I should have done som tog hem segern i Cyperns nationella final. I lördagens schweiziska uttagning var det också en ballad som vann.


Vinnaren slutade på 32 poäng i omröstningen, fyra fler än andraplacerade Without your love med Panagiotis Koufogiannis. Det var sex bidrag som på söndagskvällen gjorde upp om en biljett till Wien.

                   


Finalister
  1. Hovig - Stone In A River
  2. Doody - Magic
  3. Panagiotis Koufogiannis Without Your Love
  4. Minus One - Shine
  5. Giannis Karagiannis One Thing That I Should Have Done
  6. Charis Savva & Nearchos Evaggelou - Dila Den Agapo
För söndagens vinnare väntar närmast ESC-semi 2 den 21 maj, bland konkurrenterna där återfinns Sverige, Norge och Island. Cypern stod över Köpenhamn i fjol och tog sig inte vidare från semifinalen i Malmö året före. Var senast i final i Baku 2012 och hamnde då på 16:e plats. Är i Wien med i tävlingen för 32;a gången men har aldrig vunnit, har tre stycken 5:e platser från 1982, 1997 samt 2004 som bästa resultat.

Kommentarer

  1. Bästa låten hittills tycker jag! Hoppas verkligen på seger för Cypern redan nu, för det vore kul att se hur den lilla ön (likaså Malta) skulle kunna arrangera detta spektakel. För mig får grekerna gärna ge sin tolva till grannarna iår för det är en vacker ballad som påminner oss om vad den här tävlingen EGENTLIGEN handlar om; MUSIK!

    Ska fett rösta på den i semifinalen i Maj (för Sverige tävlar i samma, YES!). Heja Cypern och lycka till! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. vet inte om jag missat någåt men för mig är det här en ballad som alla andra. Eller i allefall som nåt man hört förut - tycker inte det är speciellt mycket bättre än Schweiz låt och inte lika bra som Holland. Men går det bra för Cypern är det bara att önska lycka till!

      //frederik

      Radera
  2. Jag håller med ovanstående! Jag kommer också rösta på den här(Har svårt att tro att någon kan vaska fram något bättre) Och JA! Det är defintivt den bästa låten hittills!!! och Cypern får gärna vinna för mig!! Älskar den!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar