Kostnadseffektivt Inget slöseri med pengar men ändå en ESC av allra högsta kvalitet. Den målsättningen arbetar tv-bolaget RTP efter.
"Vi ska organisera den billigaste Eurovision Song Contest någonsin. Samtidigt är jag övertygad om att våra kreativa medarbetare kommer att skapa den mest intressanta tävlingen som hittills har skådats."
Orden är Gonçalo Reis. Han är högsta chef för RTP som är SVT:s motsvarighet i Portugal. En så kostnadseffektiv Eurovision som möjligt strävar man alltså att få till. Kanske lyckas man komma ner i samma nivå som SVT gjorde när ESC ägde rum i Malmö 2013. Den blev en av de billigaste på länge, Stockholm förra året var något dyrare till exempel.
Det senaste årtiondet har totalproduktionen kostat de arrangerande tv-bolagen mellan 150-400 miljoner kronor, såväl Baku 2012 som Moskva 2009 hör till de absolut dyraste. Det är i en intervju med den portugisiska tidningen Jornal Económico som RTP-chefen Gonçalo Reis lite mer ingående berättar vad som väntar.
"Pengar behöver inte gå ut över kvalitén. Det kan bli spektakulärt, tilltalande och mycket intressanta tv-produktioner ändå. Det kommer vårt kreativa team att se till.
"Vi har som mål att förmedla en bild av ett modernt Portugal som är öppen för världen", säger tv-chefen.
"Vi ska organisera den billigaste Eurovision Song Contest någonsin. Samtidigt är jag övertygad om att våra kreativa medarbetare kommer att skapa den mest intressanta tävlingen som hittills har skådats."
Orden är Gonçalo Reis. Han är högsta chef för RTP som är SVT:s motsvarighet i Portugal. En så kostnadseffektiv Eurovision som möjligt strävar man alltså att få till. Kanske lyckas man komma ner i samma nivå som SVT gjorde när ESC ägde rum i Malmö 2013. Den blev en av de billigaste på länge, Stockholm förra året var något dyrare till exempel.
Det senaste årtiondet har totalproduktionen kostat de arrangerande tv-bolagen mellan 150-400 miljoner kronor, såväl Baku 2012 som Moskva 2009 hör till de absolut dyraste. Det är i en intervju med den portugisiska tidningen Jornal Económico som RTP-chefen Gonçalo Reis lite mer ingående berättar vad som väntar.
"Pengar behöver inte gå ut över kvalitén. Det kan bli spektakulärt, tilltalande och mycket intressanta tv-produktioner ändå. Det kommer vårt kreativa team att se till.
"Vi har som mål att förmedla en bild av ett modernt Portugal som är öppen för världen", säger tv-chefen.
Kommentarer
Skicka en kommentar