Petra Mede leder ESC

Årets programledare för ESC blir Petra Mede. SVT avslöjade namnet på en presskonferens på
Operakällaren i Stockholm. 

Hon ledde som ni säkert minns Melodifestivalen 2009, är 42 år och arbetar som ståuppkomiker, skådespelare och författare.

Vad ska man då säga om valet? Det var inte direkt den hetaste kandidaten i förhandssnacket, det var Kristian Luuk och Sarah Dawn Finer under rätt lång tid. Petra Mede nämndes mer i förbifarten. Hon fick sitt stora genombrott som just programledare för Melodifestivalen för fyra år sedan. I det arbetet kändes hon inledningsvis som en frisk fläkt, det där avtog senare och ersattes av en förutsägbar humor. Man visste vad som komma skulle, överraskningsmomenten försvann i rask takt. Nu ska vi komma ihåg att Melodifestivalen ger programledaren betydligt större utrymme än vad som är fallet för en ESC-värd. Här kan hon helt enkelt inte ta samma plats. Det ligger till skillnad mot MF i ESC:s programform. Det tror jag bara är bra.

Som kvinnlig komiker föredrar jag såväl Sissela Kyhle som Mia Skäringer framför Petra Mede, det gäller i  tilltal, värme och sättet att leverera det som ändå ska vara underfundigt. I Aftonbladet idag kallades hon som "gapig med kiss-och-bajshumor" av en läsare, medan kändisar säger att "ingen kunde vara mer passande för programledarjobbet än Petra." Ingetdera tycker jag, men kanske någonstans där mitt emellan. Hon är nog en jävel på språk skulle jag tro, franska t.ex. Douze points kan ju vara bra att kunna :-)) Men visst ger jag henne en chans och ett stort LYCKA TILL!

/
Martin.


Kommentarer

  1. kan hålla med men sämre än dom som var IBaku blir hon inte, är jag säker på. Kanske att Petra når samma nivå som Anke i Duseeldorf, henne gillade jag skarpt. Sen lästa jag att Petra hade Lill Lindfors som förebild - bådar gott :)

    ********
    frederik
    ********

    SvaraRadera
  2. Först när jag hörde att hon skulle bli programledare så blev jag så besviken men nu när jag har tänkt på det så har jag börjat gilla henne mer och mer. Håller med dig Frederik att hon inte kommer att bli lika dålig som de i Baku. Lycka till Petra. :)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar