Sigrid Bernson inleder alltså deltävling 1 i Karlstad den 3 februari. For You med Mariette blir den som avslutar. Det är sista bidraget i fjärde och sista deltävlingen den 24 februari i Örnsköldsvik.
Tvära musikaliska kast
" Målet är att skapa en så varierad och kul underhållning som möjligt för tittarna. Vi gillar att leka med tvära musikaliska kast ", säger Christer Björkman i en kommentar.
Det här är samtliga 28 bidrags startnummer i deltävlingarna:
Deltävling 1: Karlstad 3 februari
1. Sigrid Bernson – Patrick Swayze
Låtskrivare: Andrej Kamnik, Josefin Glenmark, Peg Parnevik, Sigrid Bernson
Låtskrivare: Andrej Kamnik, Josefin Glenmark, Peg Parnevik, Sigrid Bernson
2. John Lundvik – My Turn
Låtskrivare: Anna-Klara Folin, John Lundvik, Jonas Thander
Låtskrivare: Anna-Klara Folin, John Lundvik, Jonas Thander
3. Renaida – All The Feels
Låtskrivare: Laurell Barker, Jon Hällgren, Peter Barringer, Lukas Hällgren
Låtskrivare: Laurell Barker, Jon Hällgren, Peter Barringer, Lukas Hällgren
4. Edward Blom – Livet på en pinne
Låtskrivare: Edward Blom, Thomas G:son, Stefan Brunzell, Kent Olsson
Låtskrivare: Edward Blom, Thomas G:son, Stefan Brunzell, Kent Olsson
5. Kikki Danielsson – Osby Tennessee
Låtskrivare: Sulo Karlsson, Kikki Danielsson
Låtskrivare: Sulo Karlsson, Kikki Danielsson
6. Kamferdrops – Solen lever kvar hos dig
Låtskrivare: Herbert Trus, Danne Attlerud, Martin Klaman, Krstoffer Tømmerbakke, Erik Smaaland, Kamferdrops
Låtskrivare: Herbert Trus, Danne Attlerud, Martin Klaman, Krstoffer Tømmerbakke, Erik Smaaland, Kamferdrops
7. Benjamin Ingrosso – Dance You Off
Låtskrivare: Benjamin Ingrosso, MAG, Louis Schoorl, K Nita
Låtskrivare: Benjamin Ingrosso, MAG, Louis Schoorl, K Nita
Deltävling 2: Göteborg 10 februari
1. Samir & Viktor – Shuffla
Låtskrivare: Andreas ”Stone” Johansson, Denniz Jamm, Costa Leon, Samir Badran, Viktor Frisk
Låtskrivare: Andreas ”Stone” Johansson, Denniz Jamm, Costa Leon, Samir Badran, Viktor Frisk
2. Ida Redig – Allting som vi sa
Låtskrivare: Yvonne Dahlbom, Jesper Welander, Ida Redig
Låtskrivare: Yvonne Dahlbom, Jesper Welander, Ida Redig
3. Jonas Gardell – Det finns en väg
Låtskrivare: Calle Kindbom, Jonas Gardell, Mats Tärnfors
Låtskrivare: Calle Kindbom, Jonas Gardell, Mats Tärnfors
4. Margaret – In My Cabana
Låtskrivare: Anderz Wrethov, Linnea Deb, Arash Labaf, Robert Uhlman
Låtskrivare: Anderz Wrethov, Linnea Deb, Arash Labaf, Robert Uhlman
5. Stiko Per Larsson – Titta vi flyger
Låtskrivare: Stiko Per Larsson, Emil Rotsjö
Låtskrivare: Stiko Per Larsson, Emil Rotsjö
6. Mimi Werner – Songburning
Låtskrivare: Göran Werner, Mimi Werner, Niki Niki, Carl Varga, Johan Åsgärde, Oliver Lundström
Låtskrivare: Göran Werner, Mimi Werner, Niki Niki, Carl Varga, Johan Åsgärde, Oliver Lundström
7. LIAMOO – Last Breath
Låtskrivare: Liam Cacatian Thomassen, Morten Thorhauge, Peter Bjørnskov, Lene Dissing
Låtskrivare: Liam Cacatian Thomassen, Morten Thorhauge, Peter Bjørnskov, Lene Dissing
Deltävling 3: Malmö 17 februari
1. Martin Almgren – A Bitter Lullaby
Låtskrivare: Josefin Glenmark, Märta Grauers
Låtskrivare: Josefin Glenmark, Märta Grauers
2. Barbi Escobar – Stark
Låtskrivare: Barbi Escobar, Costa Leon, Andreas ”Stone” Johansson
Låtskrivare: Barbi Escobar, Costa Leon, Andreas ”Stone” Johansson
3. Moncho – Cuba Libre
Låtskrivare: Jimmy Jansson, David Strääf, Markus Videsäter, Axel Schylström, Moncho
Låtskrivare: Jimmy Jansson, David Strääf, Markus Videsäter, Axel Schylström, Moncho
4. Jessica Andersson – Party Voice
Låtskrivare: Fredrik Kempe, David Kreuger, Niklas Carson Mattsson, Jessica Andersson
Låtskrivare: Fredrik Kempe, David Kreuger, Niklas Carson Mattsson, Jessica Andersson
5. Kalle Moraeus & Orsa Spelmän – Min dröm
Låtskrivare: Thomas G:son, Alexzandra Wickman
Låtskrivare: Thomas G:son, Alexzandra Wickman
6. Dotter – Cry
Låtskrivare: Linnea Deb, Peter Boström, Thomas G:son, Johanna ”Dotter” Jansson
Låtskrivare: Linnea Deb, Peter Boström, Thomas G:son, Johanna ”Dotter” Jansson
7. Mendez – Everyday
Låtskrivare: Leopoldo Mendez, Jimmy Jansson, Palle Hammarlund
Låtskrivare: Leopoldo Mendez, Jimmy Jansson, Palle Hammarlund
Deltävling 4: Örnsköldsvik 24 februari
1. Emmi Christensson – Icarus
Låtskrivare: Thomas G:son, Christian Schneider, Andreas Hedlund, Sara Biglert
Låtskrivare: Thomas G:son, Christian Schneider, Andreas Hedlund, Sara Biglert
2. Elias Abbas – Mitt paradis
Låtskrivare: Anderz Wrethov, Hamed “K-One” Pirouzpanah, Sami Rekik
Låtskrivare: Anderz Wrethov, Hamed “K-One” Pirouzpanah, Sami Rekik
3. Felicia Olsson – Break That Chain
Låtskrivare: Bobby Ljunggren, Kristian Lagerström, Henrik Wikström, Joy Deb
Låtskrivare: Bobby Ljunggren, Kristian Lagerström, Henrik Wikström, Joy Deb
4. Rolandz – Fuldans
Låtskrivare: Fredrik Kempe, David Kreuger, Robert Gustafsson, Regina Hedman
Låtskrivare: Fredrik Kempe, David Kreuger, Robert Gustafsson, Regina Hedman
5. Olivia Eliasson – Never Learn
Låtskrivare: Anton Ewald, Jonas Wallin, Astrid Smeplass
Låtskrivare: Anton Ewald, Jonas Wallin, Astrid Smeplass
6. Felix Sandman – Every Single Day
Låtskrivare: Noah Conrad, Tony Ferrari, Parker James, Jake Torry, Felix Sandman
Låtskrivare: Noah Conrad, Tony Ferrari, Parker James, Jake Torry, Felix Sandman
7. Mariette – For You
Låtskrivare: Jörgen Elofsson
Låtskrivare: Jörgen Elofsson
Borde bli ett nytt röstningsystem i finalen i Melodifestivalen 2018. Tittarna har 50 procent makt medan de utländska jurygrupperna har 50 procent. Pågrund av melodifestivalsappen gör att folk rangordnar 0-5 röster på varje låt. Det gör att rösterna spridds ut och blir mindre skillnad mellan låtarna hos folkets poäng. Tips: Man borde bara rösta på max 3 låtar i finalen.
SvaraRaderaI semfinalerna spelar det ingen roll för tittarna har hela makten.
Förra året vann robin troligen pågrund av Melodifestivalens appen. Han var 3 hos folket men favorit hos juryn.
En sak som många har missat är att man borde max rösta på 3 låtar i finalen. Med melodifestivalens appen röstar många mellan 0-5 röster per låt. Det gör att rösterna sprids ut och folket får mindre makt än jurygrupperna. Förra året vann Robin efter att kommit 3 hos tittarna medan juryn var han favorit. Det är första gången en vinnare har placerat sig så dåligt hos tittarna. Om det hade varit en större skillnad mellan tittarnas poäng vilket det inte var pågrund av melodifestivalens appen hade troligen Nano vunnit tävlingen som var tittarnas favorit. Om det hade varit samma röstningsystem som exempelvis 2010 då tittarnas poäng fördelas efter placering hade Nano vunnit tävlingen. Men man kan inte vara 100 procent säkert. Förekommer folk som röstar utifrån röstningsystem ser ut, dvs taktikröstar.
SvaraRaderaNu fördelas tittarnas poäng fördelas procentuellt och har lika många poäng som juryn. Men de röstar inte på samma sätt. Det är totalt 11 jurygrupper. Varje jurygrupp ger 12 poäng till deras favorit, 8, poäng till 3 favorit, 6, 4, 2, 1 poäng till totalt 7 låtar per jurygrupp.
För att tittarna ska någon chans att påverka borde man rösta på samma sätt i finalen som det var när tittarna bara röstade med telefonröstning. Att man bara röstade på några stycken. Dvs kanske max 3 låtar per person.
I semfinalerna spelar det ingen roll men i finalen så har tittarna bara 50 procent av poängen.
Troligen kommer inte röstningsystem ändras till Melodifestivalen 2018 än vad det var förra året.
Hej Jonathan,
RaderaTack för dina synpunkter. Det du nämner var väl precis det som kvällstidningarna rasade över senast efter folks reaktioner på sociala medier?! Nano vs Robin, folket mot juryn.
Men så länge Sverige kammar hem den ena topplaceringen efter den andra i ESC tror vi inte reglerna kommer att ändras. "Problemet" eller vad man nu ska kalla det (om det ens är ett problem) uppstår ju bara när folk och jury utser olika vinnare. Det ger å andra sidan en spänning och dynamik som Mello behöver, utan den riskerar Mello som tv-program bli lika ointressant som "Så Ska Det Låta" eller nåt liknande.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
RaderaDet finns fördelar med juryn men de representerar bara vad europeiska jurygrupper tycker inte vad folket i europa gör. Exempelvis kanske inte juryn röstar på låtar med bra schenshow på samma sätt som vad tittarna gör.
SvaraRaderaDet kan vara så att det är en nackdel för låtarna som ev har svensk text i finalen av melodifestivalen, även om de skulle byta en text till engelska om de skulle vinna tävlingen så får de kanske nackdel jämfört med de som har engelsk text i jurygruppernas poäng.
Det har redan gått så bra för Sverige i eurovision song contest att det inte är lika viktigt att Sverige placerar sig bra anser jag på ett tag och det är dags för andra länder och av ekonomiska skäll borde det vara viktigt att Sverige inte vinner på ett bra tag.
Sedan av demokratiska skäll och rättviseskäll borde folket få i alla fall 50 procent av makten
Konstiga skäl du anför:
Radera"Dags för andra länder att vinna och viktigt att Sverige av ekonomiska skäl inte vinner på ett bra tag"
Det är en musiktävling trots allt, bästa låt och framförande ska koras - punkt. Detta oavsett land. Har ett land inte råd får väl någon annan ta över, musiken och folks gillande eller ej ska styra inget annat.
Ja, i "folk" menar vi inte enbart tv-tittare utan inkluderar även jury. De är oftast folk de också får man hoppas.
Det är en tävling för låtar främst men landet de tävlar för har betydelse för olika saker. Vad man läst på vad folk skrivit i andra länder på Internet är det inte bra för Eurovision om samma länder hela tiden placerar sig bra i det här fallet Sverige.
SvaraRaderaExempelvis så kan resultatet anses vara klart redan innan tävlingen och länder exempelvis satsar mindre på tävlingen.
Om ett land alltid placerar sig bra kan landets befolkning ta för givet att det kommer gå bra vilket exempelvis kan leda till lägre tittarsiffror.
Det är få länder troligen som skulle tacka nej om de vinner tävlingen och blir erbjuden att arrangera även om det skulle vara motvilligt, det är musiken som ska avgöra vinnarland men pågrund av dess kostnader måste man tänka på vilket land som arrangerar tävlingen.
Det kostar mycket att arrangera och pengar behöver tas ifrån något annat. Sedan kan det vara bra om tävlingen fördelas på olika ställen spritt runt om i Europa på samma sätt som exempelvis det görs i andra evenemang som OS till exempel.
Intresset för tävlingen behöver inte vara högt även om Sverige hypotetiskt skulle arrangera tävlingen varje år för om Sverige hypotetiskt skulle vinna varje år.