Näst populäraste jESC nånsin

Årets Junior ESC för en månad sedan sågs av totalt 11,6 miljoner. Största publiken på 13 år.

Det gör tävlingen till den näst mest sedda av samtliga 17 som anordnats sedan starten 2003. Endast jESC 2006 hade fler tittare än vad som var fallet i år.

EBU konstaterar att det ökade intresset är statistiskt säkerställt av de flesta tv-bolagen i länderna som visade Junior Eurovision 2019. Fjolårets upplaga i Minsk sågs av sammanlagt 3,4 miljoner medan 11,6 miljoner kollade i november i år.

Det är alltså tal om en kraftfull ökning där värdnationen Polens tv-kanal TVP lockade flest tittare.

5,6 miljoner polacker såg sändningen från Gliwice. I exempelvis Ryssland följde över två miljoner tävlingen, i Spanien 1,5 miljoner och Frankrike 1 miljon. Omkring 1,3 miljoner har dessutom sett jESC 2019 på webben via EBU:s YouTube-sida.

Mer finns på specialsidan:  jESC  ⇨

Kommentarer