Undrar om jury och tittare hade tyckt mer lika?

En av frågorna vi inte får svar på är om The Mamas hade lyckats utjämna skillnaderna mellan jury och tittare i år. De senaste årens delade meningar har ju haft stor inverkan på Sverige.

Placeringarna 9, 23 och 8. Det hade blivit resultatet för de svenska låtarna i senaste årens ESC om enbart tittarröster fått råda. Om däremot endast jurygrupperna fått bestämma skulle placeringarna ha blivit 2, 2 och 3. Sådan tur då att man sammanväger åsiktsskillnaderna till ett slags genomsnitt. Det har 2019, 2018 och 2017 trots allt gett oss 5:e, 7:e och 5:e plats. Något man förstås inte kan klaga på.

Det har blivit allt tydligare att jury och tittare inte är lika överens längre. Första gången dett blev tydligt var i Stockholm 2016. Efter att juryerna avlämnat sina poäng låg Polen näst sist. Folket ansåg dock landets låt vara den tredje bästa vilket sammantaget flyttade upp det polska bidraget från 25:e till 8:e plats.

Året efter inleddes en trend som hållt i sig sen dess. Det har inte undgått Sveriges bidrag. Skillnaden var inte så märkbar i Kiev 2017 där juryerna hade Robin Bengtssons I Can't Go On på 3:e plats och tittarna placerade honom 8:a.

Det var i Lissabon 2018 de delade åsikterna slog igenom med full kraft. Dance You Off med Benjamin Ingrosso låg tvåa efter att jurygrupperna sagt sitt. Hos tittarna däremot dök inte låten upp förrän på 23:e plats av 26.

Exempelvis gav juryerna i Tyskland, Cypern, Lettland och Georgien sina tolvor till Benjamin. Allt medan tittarna i dessa länder nollade honom.

Mindre skillnad i ESC 2019


Lika dratiskt var det inte i Tel Aviv senast. Tvåa ville juryn ha John Lundviks Too Late For Love, med bara tittarröster hade bidraget kommit nia. Här är några exempel på hur skillnaderna kunde se ut:

Tjeckiens rankning:  #1 jury  #16 tittare  12 poäng mot 0
Frankrikes ranking:  #2 jury  #15 tittare  10 p mot 0
Serbiens ranking:  #3 jury  #17 tittare  8 p mot 0

Sveriges närmaste grannar var ensamma om en någorlunda enighet med ganska höga poäng. I Tyskland var man också överens fast åt andra hållet, John Lundvik rankades #9 av juryn och #10 av tittarna. Sådana likheter har dock varit ovanliga.

Självklart undrar man hur The Mamas Move klarat sig om ESC 2020 blivit av. Kanske hade tycke och smak jury och tittare emellan närmat sig eftersom tjejerna bröt en trend av Mellovinnare bestående av unga solokillar. Det sägs nämligen att européerna tröttnat på snarlika popdängor från just Sverige.

Må så vara men musikexperter och annat folk i branschen har i varje fall inte haft något emot välproducerade låtar och genomtänkt koreografi.

Kommentarer