Finns det olika reklam?

Melodifestivalen sponsras En av ESCsveriges besökare ställde frågan på sin spets i en kommentar till artikeln Perrelli får sparken.

"Melodifestivalen har ju en jädra massa sponsorer - hur går det till då? är en helt berättigad fråga. Reklam verkar ju vara basen som MF vilar på.

Licensfinansierade SVT innehåller inte reklam som tur är men undantag finns. Det gäller särskilt sportsändningar. Men det är också tillåtet när det handlar om Melodifestivalen, den ena reklamskylten efter den andra för olika nationella och multinationella företag syns före programmens start.

Detta talar SVT tyst om trots att de just av reklamskäl kickar Charlotte Perrelli. Det känns som att det inte går ihop med ett program som trots allt är så kommersiellt - eller? Om tv-företaget så starkt vill markera mot all utomstående påverkan är förstås frågan varför hela MF bygger på sponsorverksamhet. Hittills har det inte funnits någon som förklarat den ekvationen.

ESCsverige ser med glädje fram emot ett svar!

Kommentarer

  1. Jag tror det är att vissa företag arbetar officiellt med Melodifestivalen. Trots att de inte gör reklam under själva sändningarna finns det en massa andra sätt att synas på. Melodifestivalen drar till sig stort intresse nu under några veckor så det är inte konstigt att fler företag än de som sponsrar evenemanget försöker dra nytta av uppmärksamheten och "få sin del av kakan" om man säger så.

    SvaraRadera
  2. I samband med sportsändningar kan och får SVT visa sponsorskyltar före och efter programmen, allt i enlighet med Sändningstillståndet (beslutat i Sveriges riksdag).

    Sponsorskyltarna ger SVT en intäkt, tänkt att ge SVT bättre ekonomiska förutsättningar att kunna köpa in rättigheter att visa sportevenemang för den breda TV-publiken.

    Den årliga intäkten för sponsorskyltar är dock liten i ett helhetsperspektiv. Sett till hela SVT:s budget är den cirka 1 procent. Alla kan också lita på att sponsrande företag inte påverkar innehållet i programmen.

    Det handlar om cirka 20 program per år, exempelvis Melodifestivalen och Vasaloppet.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar