Radiotips: Ann-Christine Nyström minns ESC 1966

För 52 år sedan vann hon den finländska uttagningen och fick åka till Eurovision i Luxemburg. Hör Ann-Christine Nyströms sommarprat på svenska YLE:s "Radio Vega" → arenan.yle.fi

Hon presenterar sig själv som Finlands första kvinnliga rockartist. Detta efter att ha slagit igenom i början av 60-talet med en finsk version av Let's Twist Again.

Mycket av radioprogrammet ägnas åt ESC. Hon blev uppmanad att vara med i den finska finalen 1966. Ann-Christin Nyström berättar:

"Mångåriga Eurovision-dirigenten Ossi Runne ringde mig och bad mig lyssna på en låt som jag fastnade för direkt. Uptempo, poppig och med en rolig text. Jag vann före min kära vän Laila Kinnunen som kom tvåa. Hon var som en syster för mig i många år."

Laila Kinnunen var Finlands första ESC-tävlande 1961. Hon gick ett tragiskt öde tillmötes och avled bara 59 år gammal.

Playboy var titeln på Ann-Christine Nyströms bidrag i → Eurovision i Luxemburg 1966. Det blev en 10:e plats av 18 och det är hon mycket nöjd med än i denna dag:

"Jag är stolt över vad jag presterade. Med finska mått mätt är ju en tionde plats inte fy skam."

Från den svenska juryn kom det inga poäng, men väl från den norska, danska och holländska.

Hon ser Eurovision som en höjdpunkt i sin karriär. Det var lärorikt och stort. Alla tittade på samma program på tv på den tiden eftersom det inte fanns någon konkurrens att tala om.

Ann-Christine Nyström-Silén, som är hennes fullständig namn numera, bor och lever i Sverige sedan många år tillbaka.


Kommentarer