Nanne tillbaka efter längsta pausen hittills

13 år, så länge sen var det Nanne Grönvall Mellotävlade senast. 2020 deltar hon för åttonde gången.

2007 var sista gången sades det. Ändå kommer hon att stå på Melodifestivalscenen igen med nya låten Carpool Karaoke.

"Jag fick nog mersmak efter det att Arvingarna var med förra året. Det är ju ändå en tävling och det älskar jag. Sedan vet jag nog hur jag bättre ska ta hand om mig själv för att må så bra som möjligt."

Det säger Nanne Grönvall efter SVT:s presskonferens i tv-huset. Hon var en av låtskrivarna till Arvingarnas I Do som de fick sånt uppsving med. Och just som låtskrivare har Nanne medverkat många gånger och vid minst lika många tillfällen som tävlande artist. Åtta festivaler, tre i grupp och fem solon, har det blivit:

1986  Eldorado 4:e plats av 10
1987  Alexandra 4:e plats av 12
1996  Den vilda 1:a plats av 10
1998  Avundsjuk 4:e plats av 10
2003  Evig kärlek 26:e plats av 32
2005  Håll om mig 2:a plats av 32
2007  Jag måste kyssa dig Andra chansen (13:e av 32)
2020  Carpool Karaoke ? av 28

Här syns det tydligt att det är nu på senare år Nanne hållit sig borta från Mellon allra längst, 13 år. Innan dess var pausen mellan 80- och 90-tal den längsta, 9 år.

Största framgången kom 1996 med Den vilda. Nanne och Peter Grönvall samt Maria Rådsten utgjorde gruppen eller rättare sagt trion One More Time. Efter det sättet man räknade då överlägsna Melodifestivalsegern (71 poäng mot tvåan Andreas Lundstedts 48) väntade Eurovision.

I Oslo där tävlingen avgjordes hamnade de på 3:e plats. De kunde därmed försvara den bronspeng Jan Johansen hade hämtat hem för Sveriges räkning året före.

Nanne kan också stoltsera med att ha tävlat i Storbritanniens nationella uttagning. I 2001 års "A Song for Europe" på BBC kom hon på 4:e plats av 8 med låten Men.

Enskilda största succén inföll 2005 när Nanne blev tvåa i Mellon. Hon var svenska folkets favorit med Håll om mig. Men jurygrupperna föredrog Martin Stenmarck och omröstningen blev en av de jämnaste och mest spännande i historien. Endast tre poäng skiljde dem åt, 212 mot 209 i Stenmarcks favör.

Nästa år dyker Grönvallskan upp i fjärde och sista deltävlingen i Malmö. Carpool Karaoke har hon skrivit ihop med sin man Peter Grönvall. Som om inte det vore nog tävlar hon också mot sig själv den 22 februari. Nanne medverkan nämligen som låtskrivare till Jakob Karlbergs bidrag Om du tror att jag saknar dig.


Kommentarer