Mello öppnade svagt - på tv

Tittarsiffrorna för deltävling 1 är de lägsta i modern tid. Räddningen kan bli tittningen online på SVT Play.

Drygt 2,8 miljoner eller mer exakt 2 850 000 såg starten i Linköping i lördags. Det är ungefär 200 000 färre än vid starten förra året. Och än värre blir det om man går ännu längre tillbaka.

Antalet tv-tittare på Melodifestivalens första deltävling de senaste sju åren:

2020:  2 850 000
2019:  3 046 000
2018:  3 293 000
2017:  3 244 000
2016:  3 279 000
2015:  3 383 000
2014:  3 370 000
2013:  3 556 000

Men om tv-tittningen var svagare än på mycket länge, gick det bättre på webben. Över en halv miljon, omkring 520 000 starter hade Mellos första omgång på svtplay.se. Kanske är det en överföring som sker, från tv till livestream och vod (video on demand)?

Vi får väl se framöver, det var ju trots allt bara del 1 i lördags. Det kanske tar sig i veckorna som kommer!

Kommentarer