Melloartister får var sitt tv-program

Såväl Andreas Lundstedt som Sarah Dawn Finer leder egna program i SVT höst. Bägga med tema musik förstås.

Nio Melodifestivaler och en gång i Eurovision är Andreas Lundstedts facit hittills. Två festivaler har Sarah Dawn Finer hunnit med, förutom det har hon även varit programledare. De har nu begåvats med varsin tv-serie. Det står klart efter att SVT presenterat höstens satsningar.

"I Will Survive" heter programserien där Andreas Lundstedt kommer att utforska discons roll och betydelse. I ett pressutskick berättar han om en dröm som gått i uppfyllelse.

"Jag har haft den här idén i flera år och sen blev det rätt tid och plats, jag får nypa mig i armen för att tro att det är sant. Min mammam introducerade mig i discomusiken tidigt så det är ingen slump att jag varit med i Alcazar. Hela mitt liv har kantats av disco."

Som soloartist och medlem i Alcazar har Andreas deltagit nio gånger i Mellon. ESC har det också blivit vid ett tillfälle, då representerandes Schweiz i en tillfälligt ihopsatt grupp med flera medlemmar.

1996 Melodifestivalen Driver dagg faller regn  2:a plats
1997 Melodifestivalen Jag saknar dig, jag saknar dig  7:e plats
2003 Melodifestivalen Not A Sinner Nor A Saint - Alcazar  3:e plats
2005 Melodifestivalen Alcastar - Alcazar  3:e plats
2006 ESC Schweiz If We All Give A Little - six4one  17:e plats
2007 Melodifestivalen Move  23:e plats
2009 Melodifestivalen Stay The Night - Alcazar  5:e plats
2010 Melodifestivalen Headlines - Alcazar  13:e plats
2012 Melodifestivalen Aldrig, aldrig  28:e plats
2014 Melodifestivalen Blame It On The Disco - Alaczar  3:e plats

"Sarah's Sounds of Musicals" är serien Sarah Dawn Finer är involverad i. Här utlovas ett utforskande av musikalvärldens främsta kompositörer och artister. Men det handlar också om livet bakom kulisserna på scenerna i New York, London och Stockholm.

Lika diger lista som Andreas Lundstedt kan Sarah inte visa upp. Men den duger.

2007 Melodifestivalen I Remember Love  4:e plats
2009 Melodifestivalen Moving On  6:e plats
2012 Melodifestivalen En av tre programledare
2013 ESC Pausunderhållning i rollen som EBU-tanten "Lynda Woodruff"

Utöver detta har bägge avlämnat Sveriges poäng i samband med omröstningar i Eurovision.

Kommentarer