Portugisisk tv förlorade 40 miljoner på ESC

Av de flesta beskrivet som en succé. Produktion av högsta klass och välorganiserat. Men för tv-bolaget RTP kostade det mer än vad det smakade. Det visar slutnotan för årets Eurovision.

Det arrangerande tv-bolaget går cirka 40 miljoner kronor back efter att ha stått värd för tävlingen. Lokala medier rapporterar att RTP satsade 200 miljoner kronor på värdskapet men har inte fått det att gå jämt upp. Intäkterna stannade nämligen på 160 miljoner. Biljettförsäljningen, reklam och sponsoravtal gav inte lika mycket som man hade räknat med.

Detta tror vi dock inte RTP är ensamma om. Vi kan inte komma på ett enda tv-bolag som tjänat ekonomiskt på att arrangera ESC, inte heller SVT - varken 2016 i Stockholm eller 2013 i Malmö. Möjligtvis att det finns någon bakåt i tiden som fått plus och minus att gå ihop, men inga stora överskott att tala om.

Förlorade ännu mer på VM
Värre är det med sommarens fotbolls-VM. Sändningarna därifrån förlorade det portugisiska tv-bolaget nästan 60 miljoner på. Här spenderade man mer än vad som kom tillbaka i form av annons- och reklamintäkter.

Detta tillsammans med bokslutet för ESC gör att RTP går en tuff ekonomisk tid tillmötes. Budgeten är ansträngd. Att situationen skulle få några konsekvenser för Portugals deltagande i nästa års Eurovision har det inte sagts något om.

Alla räknar med att Portugal kommer till start i Israel. Landet ska dessutom vara med i höstens Junior Eurovision Song Contest. Deltagandet där medför också kostnader även om de är betydligt lägre än för Eurovision Song Contest.

Kommentarer