Mello: Något fler såg del 4

Efter bottennoteringen i Malmö hämtade sig Mello något i Örnsköldsvik. En liten uppgång noteras.

2 858 000 tittade på sista deltävlingen i lördags mot 2 830 000 som följde deltävling 3. Ökningen på knappt 30 000 är försumbar, men det är åtminstone plus.

Melodifestivalen är fortsatt det mest sedda tv-programmet i landet just nu.

Förra veckans topp tio talar sitt tydliga språk. I MMS mätningar ingår även nyhetsprogram, de redovisas dock inte här:

  1 Mello del 4  2 858 000  SVT1
  2 På Spåret  2 128 000  SVT1
  3 Skavlan  1 444 000  SVT1  
  4 Antikrundan  1 396 000  SVT1
  5 Så Ska Det Låta  1 288 000  SVT1
  6 Vinter-OS  1 244 000  Kanal 5
  7 Veckans Brott  1 221 000  SVT1
  8 Uppdrag Granskning  1 080 000  SVT1
  9 Vinter-OS  1 070 000  Kanal 5
10 Husdrömmar  1 064 000  SVT1

Mello håller ställningarna även i år, på sikt finns dock en statistiskt säkerställd nedgång av antalet tittare. Förra årets sista deltävling samlade 3 407 000 och 2016 låg tittarsiffran för motsvarande omgång på 3 079 000.

Några slutsatser går inte att dra förrän allt är över och finalen avgjord. Det är ju mycket möjligt att intresset för Mello bara är inne i en tillfällig dipp. Kanske förra året lockade ovanligt många och årets upplaga mer liknar 2016.

Andra Chansen och finalen återstår. Så här många såg dem de senaste två åren:

2017;
Andra chansen  3 097 000  (röster tele, sms. app: 7,2 milj)
Finalen  3 750 000  (röster tele, sms, app: 13,5 milj)

2016;
Andra chansen  2 921 000  (röster tele, sms, app: 6,0 milj)
Finalen  3 464 000  (röster tele, sms, app: 12,6 milj)

Kommentarer