Mello 2020: Spelbolag förbjuds sponsra

Kommande Melodifestival blir första året där spelbolag inte längre tillåts vara sponsorer. Detta som en konsekvens av den debatt som uppstod i vintras där Maria Casino var sponsor för Mello 2019.

I ett pressmeddelande SVT:s högsta chef Hanna Stjärne skickade ut strax innan årets Mello i början av februari skulle sätta igång står:

"Eftersom spelannonseringen i samhället ökat kraftigt och SVT på flera evenemang har många barn i publiken inskärper vi nu vikten av restriktivitet. Bakgrunden är att en omreglering av spelmarknaden i Sverige gjort att fler spelbolag kan skaffa licens. I och med det finns inga formella hinder för något spelbolag med licens att sponsra SVT:s evenemang.

I de fall där SVT kan styra alla delar, som i fallet med Melodifestivalen, kommer vi avstå helt från att ha spelbolag som sponsorer från och med turnén 2020."

I samband med tv-bolagets beslut kommenterades det av Dersim Sylwan, chef för Unibet där Maria Casino ingår:

"Det är beklagligt eftersom SVT tidigare sagt att de skulle följa utslaget av den nya lagen och utvärdera det i slutet av 2019. Melodifestivalen är en fest för alla men vår målgrupp är ju uteslutande personer över 18 år och vi kommer under turnén vidta de åtgärder som krävs för att endast vända oss till den målgruppen."

Men någon utvärdering ville SVT.s ledning inte vänta på, beslutet som gäller från och med nästa år och framåt fattades alltså redan innan 2019 års turné startade. Allt detta betyder inte att antalet sponsorer nu kommer minska, andra branschföretag än spelbolag lär med stor säkerhet ersätta.

Kommentarer