Mello öppnade svagt och starkt på samma gång

Samtidigt som Melodifestivalens första deltävling var förra veckans mest sedda tv-program i Sverige, är tittarsiffrorna de lägsta på länge.

Strax över 3 miljoner eller 3 046 000 för att vara exakt såg årets start i lördags. Det kan exempelvis jämföras med "På Spårets" 2,4 miljoner och "Skavlans" 1,5 milj.

Men tittar vi enbart på hur många tittare Mellopremiärerna samlat de senaste åren är 2019 års siffror de sämsta som uppmätts på minst sex år.

Antalet tv-tittare deltävling 1 sedan 2013
2019  3 046 000
2018  3 293 000
2017  3 244 000
2016  3 279 000
2015  3 383 000
2014  3 370 000
2013  3 556 000


Med allmänna mått mätt står sig även årets start stark i jämförelse med andra tv-program. Ingen utmanar Mello om förstaplatsen på tittartoppen precis. Men det är när vi kollar in hur tävlingen öppnat tidigare år som vi denna gången ser en tydlig minskning. -250 000 mot förra året och en halv miljon färre jämfört med för sex år sedan.

Som sagt, årets upplaga har inletts svagt och starkt på samma gång.

Kommentarer

  1. Dock så tittar jag, och flera andra har jag förstått, på SVT Play :) De siffrorna är inte med i ovan resultat har jag förstått i Aftonbladets artikel på samma ställe :) Gissar det är därför SVT inte verkar så oroliga över dalande tv-tittarsiffror :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det är inget att vara orolig över när man är landets mest sedda program. Det är vi ju inne på här också. Men om SVT kan visa att årets minskning på 250 000 förklaras av att de tittar på SVTPlay istället hade de nog gjort det.

      Detta är inte relaterat till någon AB_artikel. Grundlaget är ett utskick från MMS via TT.

      Radera

Skicka en kommentar