Daria från Ryssland: "En ära att få göra ESC"

Det är inte särskilt ofta vi hör nåt från Ryssland i de här sammanhangen. Det brukar vara ganska tyst fram till deras interna val av bidrag är avklarat i mars. Nu har det dock börjat hända saker.

Det handlar om en 22-årig sångerska vid namn Daria Antonjuk. Vinnare av ryska "The Voice" och nyligen tvåa i en musiktävling i Sotji.

Hon uttalar sig bland annat följande i en intervju för ryska Super.ru
Jag vet att många skulle vilja se mig i Eurovision för Ryssland. Till dem har jag bara en sak att säga: Om ett sådant erbjudande skulle komma vore det naturligtvis en ära att få representera mitt land. 
Det är inte första gången Daria Antonjuk finns med i spekulationerna. Hennes namn dök återkommande upp inför ESC i Kiev 2017, men då valde rysk tv istället Julia Samojlova.

Julia kom som bekant aldrig till start utan fick vänta till årets tävling i Lissabon. Där missade Ryssland att ta sig till final, vilket i sig är högst ovanligt. Den sammanlagda 36:e plats det blev är sämsta placering någonsin.

Ryssland i ESC

Daria Antonjuk säger vidare i intervjun:
Blir jag utsedd ska jag försöka göra allt för att se till så att Ryssland vinner för andra gången. Men det där är egentligen inte mitt mål. Just nu är jag mest intresserad av musik med kvalitet, på det sättet vill jag försöka höja nivån inom vår musik- och showbransch till internationell klass.
Oavsett vilket tv-bolag som ansvarat för de ryska ESC-bidragen har interna val dominerat. Oftast med vällyckade resultat i Eurovision Song Contest.

I Stockholm 2016 kom Sergej Lazarev trea, och året före i Wien var Polina Gagarina med sin andra plats den som var närmast att hota Måns Zelmerlöws triumf.

Kommentarer

  1. Ryssarna närmast även när Loreen vann. Fast det var ju förvisso liiiite skillnad poängmässigt :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. De verkar mest komma tvåa när någon av de nordiska länderna vinner, tänker på 2006 och 2000 :)

      Radera

Skicka en kommentar