Vi är störst i Sverige!

Just nu besöker du Sveriges mest lästa fristående webbsajt om Melodifestivalen och Eurovision Song Contest. I den kategorin är ESCsverige utan större konkurrens landets populäraste fansajt.

Vi har befunnit oss i den här situationen tidigare, men det var ett tag sedan. Då benämndes vi ESCsweden.com och var Sveriges ledande Mello- och ESC-sajt från 2004 och framåt.

Det varade i ett antal år innan "Gylleneskor.se" kom som en stormvind för att citera Carolas gamla vinnarlåt. Konkurrensen blev dock inte speciellt långvarig. "Gylleneskor.se" bytte snart namn till "Poplight.se" och speglade inte längre enbart Mello och ESC-världen utan musiktävlingar i stort. Det blev deras död. Idag finns ingenting kvar.

"Pierresschlager.com" var länge en härlig kombatant. Men han lade ner 2017, eller tog i varje fall en längre paus - välbehövlig eller ej kan inte vi avgöra.

Under hela tiden har "Schlagerpinglan.se" och "ESCpanelen.se" funnits där med återkommande rapportering. Dock inte av samma intensitet som ESCsverige. Populariteten märks också av hur många följare de svenska sajterna har på Twitter:

2 165  ESCsverige
   620  Pierre's Schlager
   319  Schlagerpinglan
   251  ESCpanelen

Här kan vi också lägga till att ESCsverige har fler följare än Norges främsta sajt "ESCnorge" med 1 755 och Danmarks "Good Evening Europe" med 965.

Det är också med stolthet vi kan berätta att ESCsverige i genomsnitt har fler dagliga besökare än "Melodifestivalklubben.se".

Sedan vår omläggning i januari i år har intresset för vad ESCsverige rapporterar ökat markant. Inte bara från de som befinner sig i Sverige utan också från övriga nordiska länder.

Nuvarande mätningsmetod infördes för tre år sedan och efter en period av nedgång har det vänt starkt uppåt och 2018 blir ett rekordår.

Fram till augusti i år har vi haft 133 687 unika besökare. Det kan jämföras med 74 120 för hela 2017.

Hittills detta år är 70% av besökarna hemmahörande i Sverige. Förra året var nästan 85% svenskar. Det ökade intresset utifrån står framförallt norrmänn, danskar och britter för.

Statistiken från "Statcounter.com" talar sitt tydliga språk.

Kommentarer

  1. g r a t t i s !!

    /frederik

    SvaraRadera
  2. Hej!

    Här händer alltid något. Kul att ni uppdaterar så ofta! : >- )

    SvaraRadera
  3. Hej.

    Till en början så tycker jag ni utelämnar fakta. Efter att kollat in andra kandidater än de ni nämner så har ju faktiskt den berömda duon Schlagerprofilerna närmare dubbelt så många följare som ni har (strax över 4000 följare) på Twitter.

    Sedan nämner ni inget annat om andra sociala medier heller. Jag ser att ni inte finns på Facebook. Har ni kollat hur läget ser ut där annars?

    Avslutningsvis kommer man inte så långt med skryt. Vad är egentligen definitionen av "bäst"? Ni kanske publicerar inlägg en gång i kvarten, men vad blir kvalitén av massproduktion? Jag säger inte att ni gör ett dåligt jobb men att hacka ned på andra med skryt blir bara mycket märkligt.

    Men som sagt är ni störst så är det väl bara att säga grattis!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hejsan,

      Nja, allra störst i så fall är nog Aftonbladets "Schlagerblogg". Men den har inte uppdaterats på fyra månader, och från "Schlagerprofilerna" har det inte publicerats något på tre månader.

      Sett på helår är ESCsverige faktiskt största nyhetssajt om ESC och Mello, men kanske inte just under några heta veckor i februari-mars och i maj. Se nämnda bloggar ovan!

      Det handlar inte om skryt utan kalla fakta. Tycker du Aftonbladets artiklar "Nu är Aftonbladet tv störst av alla" eller "Rapport - Sveriges största nyhetsprogram" också är skryt.

      Det är ett medvetet val att inte finnas aktivt på Facebook, det ger inget mervärde. Twitter däremot passar utmärkt för korta notiser som hänvisar besökare hit.

      Vill du ha mer fakta om hur sådant här fungerar i branschen rekommenderas webbplatser som "resume.se", "dagensmedia.se" med flera.

      Tack för gratulationen!

      Radera
    2. Hoppsansa!

      Jag säger bara en sak - Jantelagen, Jantelagen - du må icke förhäva dig eller tro du är förmer. Gäller fortfarande och för tid och evighet i vårt land.


      Keep on

      Radera
  4. Tjena.

    Tycker inte bloggen här utelämnar fakta. Men vad som saknas är jämförelsetal med andra. Dom som har invändningar borde presentera sin statistik. Gör dom inte det kan inte ni hjälpa det men då har dom andra heller inte nåt att beklaga sig för.

    Helt rätt att ni trycker på dom unika besökarna. Det är det som räknas liksom.

    Men en nyfiken fråga är hur många page views ni har i relation till unika?

    SvaraRadera
    Svar
    1. @Anonym med nyfiken fråga

      Hittills i år har vi haft nästan 300 000 sidvisningar, eller för att vara exakt 295 551 mellan januari-augusti 2018. Av dem var, som vi redan redovisat, 133 687 unika.

      Radera

Skicka en kommentar