Strax före klockan 20:30 den 6 augusti 2009 publicerade ESCsverige, eller ESCsweden som vi fortfarande hette då, sin allra första tweet. Sedan dess har det blivit några till, över 8 000 närmare bestämt.
Det är alltså tio år sedan vi blev med Twitter. Började i försiktig skala med kortfattade rubriker för att egentligen inte ta fart förrän efter några år. Då började texterna förses med bilder och direktlänkar till artiklar på bloggen för fördjupad läsning.
Twitter har gett oss mervärde. För en som inte besöker bloggen dagligen är det ett bra sätt att bli upplyst om att det nu finns något nytt att ta del av och läsa om. Många klickar sig in på ESCsverige den vägen, så utan tvekan har möjligheten att tweeta varit betydelsefullt.
Inläggen på twitter.com/escswedencom ska bara bli fler, antalet följare varierar. Det går upp och ner hela tiden men börjar kanske stabilisera sig en aning strax under 2 300.
Själva ska vi bli bättre på att följa andra. De stora sajterna i Mello- och ESC-svängen har vi naturligtvis med sedan länge. Med målet att följa fler kommer Eurovision-fansens ofta dagliga twittrande att läggas till!
Vad är det som lockar?
ESCsverige på Twitter har högsäsong i samband med att Melodifestivalen och ESC pågår, med andra ord februari-mars samt maj. Årets Eurovisionmånads populäraste tweet var inte helt oväntat slutresultatet i ESC i Tel Aviv natten mot den 19 maj.
Tweeten "Holländsk seger - Sverige på 6:e plats" hade 1 953 visningar vilket var mest. Men antalet klick och retweets var lägre jämfört med en annan tweet samma dag: "Så röstade Sverige i finalen". Kolla här:
Fler såg den här tweeten men engagemanget från besökarna var lägre, 133 motsvarar 6,8%.
Färre läste denna men mycket större engagemang som klick, retweets, svar och gillamarkeringar. Procentuellt är 320 detsamma som 20,8%.
Twittrandet kan alltså locka besökare att agera på olika sätt. Antalet visningar behöver bevisligen inte betyda allt.
Vi måste slå oss lite på bröstet för att vi var någorlunda tidigt ute med Twitter. 6 augusti 2009 var som sagt premiären och det var bara några år efter denna amerikanska uppfinning. Det var i mars 2006 första twitterinlägget gjordes i USA.
Microblogg och socialt nätverk blev Twitter kallat i början. 140 tecken tilläts de första tio åren, från 2017 går det bra med 280.
Vår tio första år av twittrande är avklarade. Minst tio år till siktar ESCsverige på!
Det är alltså tio år sedan vi blev med Twitter. Började i försiktig skala med kortfattade rubriker för att egentligen inte ta fart förrän efter några år. Då började texterna förses med bilder och direktlänkar till artiklar på bloggen för fördjupad läsning.
Twitter har gett oss mervärde. För en som inte besöker bloggen dagligen är det ett bra sätt att bli upplyst om att det nu finns något nytt att ta del av och läsa om. Många klickar sig in på ESCsverige den vägen, så utan tvekan har möjligheten att tweeta varit betydelsefullt.
Inläggen på twitter.com/escswedencom ska bara bli fler, antalet följare varierar. Det går upp och ner hela tiden men börjar kanske stabilisera sig en aning strax under 2 300.
Själva ska vi bli bättre på att följa andra. De stora sajterna i Mello- och ESC-svängen har vi naturligtvis med sedan länge. Med målet att följa fler kommer Eurovision-fansens ofta dagliga twittrande att läggas till!
Vad är det som lockar?
ESCsverige på Twitter har högsäsong i samband med att Melodifestivalen och ESC pågår, med andra ord februari-mars samt maj. Årets Eurovisionmånads populäraste tweet var inte helt oväntat slutresultatet i ESC i Tel Aviv natten mot den 19 maj.
Tweeten "Holländsk seger - Sverige på 6:e plats" hade 1 953 visningar vilket var mest. Men antalet klick och retweets var lägre jämfört med en annan tweet samma dag: "Så röstade Sverige i finalen". Kolla här:
Fler såg den här tweeten men engagemanget från besökarna var lägre, 133 motsvarar 6,8%.
Färre läste denna men mycket större engagemang som klick, retweets, svar och gillamarkeringar. Procentuellt är 320 detsamma som 20,8%.
Twittrandet kan alltså locka besökare att agera på olika sätt. Antalet visningar behöver bevisligen inte betyda allt.
Vi måste slå oss lite på bröstet för att vi var någorlunda tidigt ute med Twitter. 6 augusti 2009 var som sagt premiären och det var bara några år efter denna amerikanska uppfinning. Det var i mars 2006 första twitterinlägget gjordes i USA.
Microblogg och socialt nätverk blev Twitter kallat i början. 140 tecken tilläts de första tio åren, från 2017 går det bra med 280.
Vår tio första år av twittrande är avklarade. Minst tio år till siktar ESCsverige på!
Kommentarer
Skicka en kommentar