Det finns ett färskt regeringsbeslut på att inte längre marknadsföra Holland utomlands som Holland utan enbart Nederländerna. En detaljerad plan på hur detta skifte ska gå till presenteras i slutet av året, uppger dutchnews.nl
Syftet är att få turister och andra tillresande att upptäcka mer av ESC:s värdland 2020 än det främsta dragplåstret Amsterdam med omnejd. Ett område som ju tillhör provinsen (länet/landskapet) Holland. Med användningen av Nederländerna läggs fokus på det innehåll hela nationen har ett erbjuda.
Det är i internationella sammanhang man strävar efter att "Holland" ska försvinna som begrepp och ersättas av "The Netherlands". Första testet blir som värdland för kommande Eurovision Song Contest i Rotterdam. Konsulten Carolien Gehrels säger:
" Tre dagar med 180 miljoner tittare ger oss en fantastisk möjlighet till marknadsföring och att kommunicera ut budskapet. Nästa steg att bygga vidare varumärket Nederländerna på blir sommar-OS i Tokyo."
Holländarna själva har annars varit duktiga på att tala om sitt land som just Holland, åtminstone i kontakter med utlänningar. Den officiella turism- och destinationsbyrån har exempelvis #visitholland som hashtagg medan webbplatsen nås på adressen holland.com
På sikt verkar det som att även detta kommer att ändras, inriktningen ska vara Nederländerna över hela fältet. Tulpanen blir dock kvar så även nationalfärgen framför alla andra - orange!
Vad gäller landslaget i fotboll inleddes en övergång från Holland till Nederländerna redan för flera år sedan. Det kunde man tydligt se i årets dam-VM och i fjolårets fotbolls-VM i Ryssland. "Oranje" är fortsatt smeknamnet för såväl herr- som damlandslaget.
Syftet är att få turister och andra tillresande att upptäcka mer av ESC:s värdland 2020 än det främsta dragplåstret Amsterdam med omnejd. Ett område som ju tillhör provinsen (länet/landskapet) Holland. Med användningen av Nederländerna läggs fokus på det innehåll hela nationen har ett erbjuda.
Det är i internationella sammanhang man strävar efter att "Holland" ska försvinna som begrepp och ersättas av "The Netherlands". Första testet blir som värdland för kommande Eurovision Song Contest i Rotterdam. Konsulten Carolien Gehrels säger:
" Tre dagar med 180 miljoner tittare ger oss en fantastisk möjlighet till marknadsföring och att kommunicera ut budskapet. Nästa steg att bygga vidare varumärket Nederländerna på blir sommar-OS i Tokyo."
Holländarna själva har annars varit duktiga på att tala om sitt land som just Holland, åtminstone i kontakter med utlänningar. Den officiella turism- och destinationsbyrån har exempelvis #visitholland som hashtagg medan webbplatsen nås på adressen holland.com
På sikt verkar det som att även detta kommer att ändras, inriktningen ska vara Nederländerna över hela fältet. Tulpanen blir dock kvar så även nationalfärgen framför alla andra - orange!
Vad gäller landslaget i fotboll inleddes en övergång från Holland till Nederländerna redan för flera år sedan. Det kunde man tydligt se i årets dam-VM och i fjolårets fotbolls-VM i Ryssland. "Oranje" är fortsatt smeknamnet för såväl herr- som damlandslaget.
Kommentarer
Skicka en kommentar