"Två av Mellolåtarna har potential att vinna Eurovision"

När festivalgeneralen Christer Björkman får frågan om han ser någon ESC-vinnare i startfältet för kommande Mello är han i varje fall så pass ärlig att inte svara alla 28. Det skulle ju ändå ingen tro på! Två av låtarna har enligt Björkman kapacitet att ta hem en sjunde svensk seger i Eurovision.

Vilka dessa låtar och artister är avslöjas förstås inte. Det är trots allt ett par månader kvar till tävlingen sparkar igång. Men två av bidragen ska alltså vara av sådan kvalitet och rejäla publikdragare att de har potential att vinna i Tel Aviv.

Björkman är ju en av ett ganska fåtal människor som hört låtarna, massor av gånger dessutom. I intervjuer framhåller han ofta att det är ett starkt startfält man har fått fram. Det där brukar han säga så gott som varje år när bidragen precis har presenterats. Men kanske att 2019 ändå sticker ut en aning ändå. Vi grundar det på vad Christer Björkman bland annat säger till SVT:s Melloblogg:
  Vid en viktig testlyssning har startfältet redan hissats.
– Jag har en tradition att lyssna igenom låtarna med min norska motsvarighet, Mattias Carlsson. De har ju bara tio låtar i Norge, så jag tvingades välja ut tio som fick tävlar mot honom. Då om inte inte förr insåg jag att det är mycket starka låtar nästa år, berättar Christer.
– Jag glömmer aldrig när han spelade upp Alexander Rybak 2009. Det var liksom ingen idé för oss att ens ha en melodifestival, vi skulle aldrig kunna rubba den. Men den här gången var det Mattias som fick kredda mig.
Detta låter direkt lovande. Jämförelsen och utbytet med Norge har vi inte hört talas om så ofta tidigare. Norrmannens omdöme av låtarna som ska vara med i Melodifestivalen 2019 var tydligen väl värt att nämna. Så kanske inte fallet var inför 2018 eller ens 2017?

Kommentarer