Sällan förhandsfavoriterna vinner ESC

Netta, Francesco och Amir. Vad har de gemensamt? Jo, alla storfavoriter till segern i de senaste årens Eurovision. Francesco och Amir lyckades inte men ska Netta göra det?

Ska Israel ta hem sin fjärde vinst? Mycket talar för det. I veckor har Netta Barzilai och hennes Toy  toppat bettingsajterna och ESC-fansens omröstning. Men det är inte ovanligt att favoriterna missar målet när det väl gäller.

Förra året var italienaren Francesco Gabbani lika stor favorit till segern som Netta Barzilai är nu. Men vann gjorde han inte. Låten Occidentali's Karma  hamnade på 6:e plats. OGAE-klubbarna hade följande topp tre 2017:

1 Italien 497 poäng
2 Belgien 325
3 Sverige 308

Den verkliga vinnaren Portugal gav ESC-fansen en 6:e plats med 122 poäng.

2016 föll favoritskapet på Amir från Frankrike. Men precis som för Francesco blev det även här 6:e plats. J'ai Chercé  hade innan vunnit fanklubbarnas röstning:

1 Frankrike 425 poäng
2 Ryssland 392
3 Australien 280

Ukraina placerades 9:a med 88 poäng.

Inför ESC 2015 i Wien hade Italiens Il Volo vunnit OGAE International Poll med 367 poäng. Inte särskilt långt därefter på andra plats hamnade Måns Zelmerlöw med 338 poäng. Spelbolagens odds hade dock rätt om vinnaren:


Så visst förekommer det att favoritskapet infrias. Så var fallet även 2013 (Danmarks Emmelie de Forest) och 2012 (Sveriges Loreen).

2014 var de flesta inne på att svenska Sanna Nielsen skulle plocka hem det. OGAE Internationell Poll hade henne som etta med 354 poäng, därefter Ungern tvåa och Israel trea. Slutsegraren blev dock Österrike och Conchita Wurst.

2011 var tydligen svårtippat. Ungern vann OGAE men kom i tävlingen först på 22:a plats. Azerbajdzjan som faktiskt segrade hade de som 7:a.

2010 bedömdes Danmark ha de största chanserna men i verkligheten intog Tyskland förstaplatsen.

Som sagt, det är ganska sällan en tydlig förhandsfavorit har vunnit Eurovision under 10-talet. Ska Netta Barzilai bli den första på flera år? Hennes officiella musikvideo har haft nästan otroliga 16 miljoner visningar på YouTube sedan den publicerades 11 mars, fler än någon annan av deltagarna i Lissabon. Kanske en indikation på hur det kommer att gå 2018?


Kommentarer