Det har blivit läge att avslöja vilka vi anser ska vidare från semifinalerna till finalen. Och varför.
Där har ni våra tio finalister från semifinal 1 utan inbördes rangordning. Det känns som om den första semin har ett starkare startfält än den andra. Fler bättre låtar att välja bland helt enkelt. Österrike och Azerbajdzjan är bägge gränsfall och nära att ta sig in på tio i topp.
:::::: Belgien - A Matter Of Time
Tilltalande blandning av jazz och filmmusik med en sval sångerska. Hon passar perfekt för denna låt som skulle funka som ledmotiv till en framtida James Bondfilm.
:::::: Tjeckien - Lie To Me
Undrar om inte jazzlegendaren Charlie Parker hade gillat det här? Rytmiskt, rappt och ett evigt flirtande med 30-talets bebop.
:::::: Israel - Toy
Nyskapande och humoristiskt utan att tumma på varken seriositet eller det moderna soundet. Levererar även live.
::::: Bulgarien - Bones
Om någon hade frågat för tio år sedan hur 2018 års musik skulle låta hade vi bett dem lyssna på det här. Ultramodern pop.
:::::: Cypern - Fuego
Lättlyssnad radiopop visserligen men ursprunget skiner igenom vilket bara är positivt. Hörs tydligt att vi befinner oss söderöver kring Medelhavet.
:::::: Finland - Monsters
Välproducerad klubbmusik. Kan få ut vem som helst på dansgolvet.
:::::: Schweiz - Stones
Suggestiv bilkörningsmusik med kvalitéer. Då är det lätt att lätta på gasen och dra på.
:::::: Vitryssland - Forever
Melankolisk typisk "rysspop", så nära det i år går att komma det sound Sergej Lazarev bjöd så framgångsrikt på i ESC 2016.
:::::: Makedonien - Lost And Found
Brytningen av olika musikstilar är en klar fördel. Reggae blandas med pop och ibland blir det väldigt stillsamt. Gör den oförutsägbar och skiljer sig därmed från mängden.
:::::: Grekland - Oniro Mou
Startfältets enda riktiga etno. Sådant ska det alltid finnas utrymme för i Eurovision.
Och här har ni då följaktligen ESCsveriges tio finalister från semifinal 2. Ingen rangordning här heller. Gränsfall i den andra semin anser vi i första hand Ungern och Ryssland vara.
:::::: Sverige - Dance You Off
Soft, taktfast, catchy och dansbar låt. Stilen är lite egen vilket utmärker årets svenska ESC-bidrag på ett fördelaktigt sätt.
:::::: Norge - This Is How You Write A Song
Det svänger och man blir glad. Årets "feel good" alla kategorier.
:::::: Danmark - Higher Ground
Mäktig och mytisk vikingahyllning. Pontare möter Nordman.
:::::: Moldavien - My Lucky Day
Balkanpop håller fortfarande. Kanske inte det bästa exemplet men ändå tillräckligt.
:::::: Australien - We Got Love
Down Under har gjort det igen. Fått till en poplåt som möter svenska radiostationers krav på att tas med på spellistan - varje dag!
:::::: Polen - Light Me Up
Flera genrer i en och samma låt. Man överraskas av de olika vägar den tar.
:::::: Malta - Taboo
Modern om än något mainstream poplåt, är med sin tid. Inte säkert den klarat sig vidare i semi 1 men i det här sällskapet gör den det.
:::::: Serbien - Nova Deca
Ensam om rejält etnosound i andra semin. Vinner stort på att framföras på landets egna språk.
:::::: Ukraina - Under The Ladder
En riktigt bra sångröst lyfter den här annars ganska mediokra dängan och gör den intressant.
:::::: Nederländerna - Outlaw In Em'
Country möter rock. Bara det är ju värt entré. Görs dessutom med betydande inlevelse.
ESCsverige nöjer sig med att ge motiveringar till de bidrag som vi vill ska ta sig vidare från semifinalerna. Övriga lämnar vi därhän för den här gången, de kan komma att kommenteras i ett senare skede.
Så till de i nuläget redan finalklara bidragen. Av de sex bedöms britterna ha den bästa och spanjorerna sämsta låten enligt vår mening. Så här rangordnas de:
1. Storbritannien - Storm
Annie Lennox anno 2018 med en fartig och väldigt brittisk poplåt. Lätt att sjunga med i refrängen. Allsångsvarning med andra ord.
2. Frankrike - Mercy
Med ett eget uttryck och temperament som griper tag. Gör lika bra ifrån sig live på scen som i musikvideon, inte minst viktigt.
3. Tyskland - You Let Me Walk Alone
Känslosam melodi från en singer songwriter. Något intetsägande i sin nuvarande utformning. Men det går att putsa på.
4. Italien - Non Mi Avete Fatto Niente
Har ett viktigt och allvarligt budskap om man lyssnar på texten - och kan italienska. Själva låten är dock för rörig för våra öron.
5. Portugal - O Jardim
Avskalat och stillsamt ännu en gång men inte alls lika betagande som Salvador Sobral förra året.
6. Spanien - Tu Canción
Ett enda stort sömnpiller. Studioinspelningen låter bättre än vad duon gör live.
Hur står sig då de sex finalbidragen med de 20 semifinallåtar vi vill se i final? Ja, särskilt Storbritannien och Frankrike bör hamna på den övre halvan. Möjligtvis även Tyskland men då behövs förbättringar i framförandet. För övriga blir det placeringar någonstans i mitten eller botten av resultatlistan.
Belgien : Tjeckien : Israel :
Bulgarien : Cypern : Finland : Schweiz : Vitryssland : Makedonien : Grekland
|
:::::: Belgien - A Matter Of Time
Tilltalande blandning av jazz och filmmusik med en sval sångerska. Hon passar perfekt för denna låt som skulle funka som ledmotiv till en framtida James Bondfilm.
:::::: Tjeckien - Lie To Me
Undrar om inte jazzlegendaren Charlie Parker hade gillat det här? Rytmiskt, rappt och ett evigt flirtande med 30-talets bebop.
:::::: Israel - Toy
Nyskapande och humoristiskt utan att tumma på varken seriositet eller det moderna soundet. Levererar även live.
::::: Bulgarien - Bones
Om någon hade frågat för tio år sedan hur 2018 års musik skulle låta hade vi bett dem lyssna på det här. Ultramodern pop.
:::::: Cypern - Fuego
Lättlyssnad radiopop visserligen men ursprunget skiner igenom vilket bara är positivt. Hörs tydligt att vi befinner oss söderöver kring Medelhavet.
:::::: Finland - Monsters
Välproducerad klubbmusik. Kan få ut vem som helst på dansgolvet.
:::::: Schweiz - Stones
Suggestiv bilkörningsmusik med kvalitéer. Då är det lätt att lätta på gasen och dra på.
:::::: Vitryssland - Forever
Melankolisk typisk "rysspop", så nära det i år går att komma det sound Sergej Lazarev bjöd så framgångsrikt på i ESC 2016.
:::::: Makedonien - Lost And Found
Brytningen av olika musikstilar är en klar fördel. Reggae blandas med pop och ibland blir det väldigt stillsamt. Gör den oförutsägbar och skiljer sig därmed från mängden.
:::::: Grekland - Oniro Mou
Startfältets enda riktiga etno. Sådant ska det alltid finnas utrymme för i Eurovision.
Sverige : Norge : Danmark :
Moldavien : Australien : Polen : Malta : Serbien : Ukraina : Nederländerna
|
:::::: Sverige - Dance You Off
Soft, taktfast, catchy och dansbar låt. Stilen är lite egen vilket utmärker årets svenska ESC-bidrag på ett fördelaktigt sätt.
:::::: Norge - This Is How You Write A Song
Det svänger och man blir glad. Årets "feel good" alla kategorier.
:::::: Danmark - Higher Ground
Mäktig och mytisk vikingahyllning. Pontare möter Nordman.
:::::: Moldavien - My Lucky Day
Balkanpop håller fortfarande. Kanske inte det bästa exemplet men ändå tillräckligt.
:::::: Australien - We Got Love
Down Under har gjort det igen. Fått till en poplåt som möter svenska radiostationers krav på att tas med på spellistan - varje dag!
:::::: Polen - Light Me Up
Flera genrer i en och samma låt. Man överraskas av de olika vägar den tar.
:::::: Malta - Taboo
Modern om än något mainstream poplåt, är med sin tid. Inte säkert den klarat sig vidare i semi 1 men i det här sällskapet gör den det.
:::::: Serbien - Nova Deca
Ensam om rejält etnosound i andra semin. Vinner stort på att framföras på landets egna språk.
:::::: Ukraina - Under The Ladder
En riktigt bra sångröst lyfter den här annars ganska mediokra dängan och gör den intressant.
:::::: Nederländerna - Outlaw In Em'
Country möter rock. Bara det är ju värt entré. Görs dessutom med betydande inlevelse.
ESCsverige nöjer sig med att ge motiveringar till de bidrag som vi vill ska ta sig vidare från semifinalerna. Övriga lämnar vi därhän för den här gången, de kan komma att kommenteras i ett senare skede.
Så till de i nuläget redan finalklara bidragen. Av de sex bedöms britterna ha den bästa och spanjorerna sämsta låten enligt vår mening. Så här rangordnas de:
1. Storbritannien - Storm
Annie Lennox anno 2018 med en fartig och väldigt brittisk poplåt. Lätt att sjunga med i refrängen. Allsångsvarning med andra ord.
2. Frankrike - Mercy
Med ett eget uttryck och temperament som griper tag. Gör lika bra ifrån sig live på scen som i musikvideon, inte minst viktigt.
3. Tyskland - You Let Me Walk Alone
Känslosam melodi från en singer songwriter. Något intetsägande i sin nuvarande utformning. Men det går att putsa på.
4. Italien - Non Mi Avete Fatto Niente
Har ett viktigt och allvarligt budskap om man lyssnar på texten - och kan italienska. Själva låten är dock för rörig för våra öron.
5. Portugal - O Jardim
Avskalat och stillsamt ännu en gång men inte alls lika betagande som Salvador Sobral förra året.
6. Spanien - Tu Canción
Ett enda stort sömnpiller. Studioinspelningen låter bättre än vad duon gör live.
Hur står sig då de sex finalbidragen med de 20 semifinallåtar vi vill se i final? Ja, särskilt Storbritannien och Frankrike bör hamna på den övre halvan. Möjligtvis även Tyskland men då behövs förbättringar i framförandet. För övriga blir det placeringar någonstans i mitten eller botten av resultatlistan.
Hmm... jag tror Strobritannien ska skatta sig lyckliga om de lyckas undvika 26:e och sista plats. Jag tycker inte låten är usel, men den är så totalt genomskinlig i sammanhanget.
SvaraRadera