Den största stridsfrågan gällde det ryska bidraget - i final eller ej. Medan en del ansåg den vara ett så kallat skämtbidrag som bara var töntigt, tyckte andra Uno kändes som en frisk fläkt bland allvarstyngda ballader och seriösa bidrag i stort. Ryssland är därmed ett gränsfall och kommer antingen hatas eller älskas inte enbart av oss.
Rankingen har styrts av musiksmak och vilken potential låtarna har att bli hits efter Eurovision tagit slut. Det har alltså inte att göra med vad vi tror resultatet blir, det vill säga hur jurygrupper och tittare kommer att rösta.
Tio låtar vi vill se i final från semi 1 efter i vilken alfabetisk ordning länderna kommer:
AUSTRALIEN Don’t Break Me AZERBAJDZJAN Cleopatra CYPERN Running ISRAEL Fekir libi LITAUEN On Fire MALTA All Of My Love NORDMAKEDONIEN You NORGE Attention SVERIGE Move UKRAINA Solovey |
11 | RYSSLAND |
12 | IRLAND |
13 | RUMÄNIEN |
14 | BELGIEN |
15 | KROATIEN |
16 | VITRYSSLAND |
17 | SLOVENIEN |
Vi ger alltså inte balkanballaderna någon större chans till framgång i år. Mest för att de inte innebär något nytt och heller inte står sig i konkurrensen bland alla övriga. Ryssland är som sagt ett gränsfall. Belgiens Hooverphonic hade de flesta väntat sig så mycket mer av.
Finalisterna kommer väl inte som någon större överraskning. Förkärleken för mid- och uptempo skiner igenom ska villigt erkännas. Norges stillsamma Attention är speciell av kvalitativa skäl. Ukrainas och Israels tydliga etniska influenser är ett måste och makedoniern Vasil kan bli årets schweizare (Luca Hänni 2019).
Sveriges morsor har en av de gladaste låtarna i startfältet. Den hade funkat även innan det blev kris och jämmerdal med anledning av Coronoaviruset. Nu får Move ett slags extra draghjälp av det dystra världsläget. Tjejernas glädje på scenen blir ett slags motgift till den oro många känner. Vi hoppas läget förbättrats avsevärt när det är dags för tävling om två månader!
Kommentarer
Skicka en kommentar