3,2 miljoner såg dem vinna

Jämfört med hur det sett ut för årets deltävlingar och Andra chansen ökade antalet tittare kraftigt när det var dags för final. Ändå är andelen den lägsta i modern tid.

3 243 000 följde den spännande upplösningen mellan The Mamas och Dotter. Det är tittarsiffror andra program bara kan drömma om, men ur Mellosynpunkt är det en tydlig minskning.

Det är nämligen nästan 300 000 färre jämfört med förra årets final, eller ett tapp på mer än en halv miljon sedan 2017. Fakta talar sitt tydliga språk.

Antalet tv-tittare Melodifestival-finalen:
  2020: 3 243 000
  2019: 3 604 000
  2018: 3 551 000
  2017: 3 794 000
  2016: 3 464 000
  2015: 3 732 000
  2014: 3 302 000
  2013: 4 129 000


Visst är årets intresse för finalen likvärdigt med 2014 års. Men det är ändå lägre, ja, till och med lägst av de åtta senaste Mellofinalerna. Talar vi om ett trendbrott där det hädanefter bara kommer att gå nedåt eller räddas så pass mycket av webbtittandet? Bara framtiden vet svaret och människors sätt att välja och agera.

Tittarandel alla omgångar av Melodifestivalen 2020:

2 850 000  D1 Linköping

2 706 000  D2 Göteborg

2 645 000  D3 Luleå

2 597 000  D4 Malmö

2 557 000  AC Eskilstuna

3 243 000  Final Stockholm

Kommentarer