Estland står för ett tydligt operainslag i årets Eurovision. Och det är en gudabenådad röst Elina Netsajeva har. Men det är inte första gången opera, eller snarare popera, hörs i tävlingen.
Hur har det egentligen gått? Ja, bidragen med mer eller mindre opera har tagits emot väldigt blandat. Topplaceringarna är lika vanliga som bottenplaceringarna.
1965
Rent allmänt i ESC:s ungdom kunde bidragen vara högtravande. Det blev inte mindre av den varan när operasångaren Ingvar Wixell representerade Sverige. Absent Friend kom på 10:e plats av 18.
1983
Här gjordes det med en gång klart vad det handlade om. Titeln på låten var kort och gott Opera. Inte en enda poäng och på 20:e och delad sista plats för Turkiets Cetin Alp & The Short Waves.
1995
Betydligt bättre gick det för Kroatien. Nostalgia med Magazin & Lidija kom på plats 6 av 23
2007
Gick till final men fick sedan nöja sig med placering 15 av totalt 42. Det var Slovenien som stod för operan genom Alenka Gotar och låten Cvet z Juga.
2009
44 år efter Ingvar Wixell var det dags för Sverige igen. Malena Ernman gick till final med La Voix. Väl där 21:a plats av 42.
2013
Ett gränsfall, men försök till opera får man ändå säga att det var. Det blev final och en 13:e plats av 39 för rumänske Cezar och It's My Life.
2015
Mest lyckat hittills. Var med i toppstriden under hela omröstningen. Italienarna i Il Volo stod för bedriften med Grande Amore. 3:e plats av 40.
2018
Återstår att se hur Estlands La Forza kommer att tas emot. Bidraget ligger i alla fall bra till på både bettinglistor och diverse omröstningar på nätet. Deltar i tisdagens semifinal.
Ibland går opera och Eurovision hyfsat ihop, ibland är det nästan tvärtom. Det är svårt att förutse. Vissa år tar jurygrupperna emot operainfluerade poplåtar med glädje, andra år vill de inte ha med genren att göra.
Medan musikexperterna kan ifrågasätta vad denna musikstil har i tävlingen att göra, verkar tv-tittarna vara mer öppna. 2009 var det lite så för Malena Ernman, folket gav henne en 15:e plats - jurygrupperna 22:a plats.
Hur har det egentligen gått? Ja, bidragen med mer eller mindre opera har tagits emot väldigt blandat. Topplaceringarna är lika vanliga som bottenplaceringarna.
1965
Rent allmänt i ESC:s ungdom kunde bidragen vara högtravande. Det blev inte mindre av den varan när operasångaren Ingvar Wixell representerade Sverige. Absent Friend kom på 10:e plats av 18.
1983
Här gjordes det med en gång klart vad det handlade om. Titeln på låten var kort och gott Opera. Inte en enda poäng och på 20:e och delad sista plats för Turkiets Cetin Alp & The Short Waves.
1995
Betydligt bättre gick det för Kroatien. Nostalgia med Magazin & Lidija kom på plats 6 av 23
2007
Gick till final men fick sedan nöja sig med placering 15 av totalt 42. Det var Slovenien som stod för operan genom Alenka Gotar och låten Cvet z Juga.
2009
44 år efter Ingvar Wixell var det dags för Sverige igen. Malena Ernman gick till final med La Voix. Väl där 21:a plats av 42.
2013
Ett gränsfall, men försök till opera får man ändå säga att det var. Det blev final och en 13:e plats av 39 för rumänske Cezar och It's My Life.
2015
Mest lyckat hittills. Var med i toppstriden under hela omröstningen. Italienarna i Il Volo stod för bedriften med Grande Amore. 3:e plats av 40.
2018
Återstår att se hur Estlands La Forza kommer att tas emot. Bidraget ligger i alla fall bra till på både bettinglistor och diverse omröstningar på nätet. Deltar i tisdagens semifinal.
Ibland går opera och Eurovision hyfsat ihop, ibland är det nästan tvärtom. Det är svårt att förutse. Vissa år tar jurygrupperna emot operainfluerade poplåtar med glädje, andra år vill de inte ha med genren att göra.
Medan musikexperterna kan ifrågasätta vad denna musikstil har i tävlingen att göra, verkar tv-tittarna vara mer öppna. 2009 var det lite så för Malena Ernman, folket gav henne en 15:e plats - jurygrupperna 22:a plats.
Kommentarer
Skicka en kommentar