Finland: Darude feat. Sebastian Rejman till Tel Aviv

Darude, DJ och producent, ska tillsammans med sångaren Sebastian Rejman tävla för Finland i ESC 2019. De är tv-bolaget YLE:s interna val för i år och presenterades på en presskonferens i dag.

Elektronisk dansmusik ser ut att bli inriktningen på det finländska bidraget i Eurovision denna gången. Det nästan garanterar valet av Darude. Han är en DJ och producent som för 20 år sedan fick en stor hit världen över med instrumentala techno och dancelåten Sandstorm. Senaste albumet Moments släpptes 2015. Darude är artistnamnet för Ville Virtanen.

Han kommer att ha sångaren Sebastian Rejman, från bandet The Giant Leap, med sig på scenen.

Om detta med ESC säger Darude själv:

"Det här är en stor utmaning för mig. När jag först tillfrågades blev jag rädd. Men när jag tänkte efter fanns det inte på kartan att jag skulle säga nej till mitt land. Det är en ära och en otrolig erfarenhet. Mina förväntningar är bara positiva."

Vad gäller valet av låt följer det samma upplägg som i fjol. Det kommer att stå mellan tre olika i den låtfinal som hålls 2 mars. Jury och tittare röstar fram det vinnande bidraget.

Låtarna det handlar om släpps tre fredagar i rad. Datumen att ha koll på är:

■   8 februari  release låt 1
15 februari  release låt 2
22 februari  release låt 3

Finland i ESC ⇨
Norden


Kommentarer