Vi var inne på det i förra avsnittet av jubileumsserien. Det där med att jury och tv-tittare inte alltid tycker likadant. I tio år har det gått att avläsa hur jurygrupper och tittare röstat i Eurovision. När det gäller Sverige har enigheten bara varit total en enda gång, det var när Loreen vann 2012.
Ibland har det funnits riktigt märkbara skillnader mellan jury och tittare. Vid andra tillfällen har de gått åt samma håll men inte varit överens om den exakta placeringen. De två röstningsgruppernas omdömen av bidragen har funnits att studera sedan ESC i Belgrad 2008.
Värstingåret vad gäller åsiktsskillnader är årets upplaga. Jurygrupperna placerade Benjamin Ingrosso på andra plats. När sedan tittarrösterna från Europa och Australien räknades hamnade Sverige fyra från slutet i finalen. 23:e plats ska ställas mot en 2:a plats, största variationen ett svenskt bidrag råkat ut för.
Också 2013 var oenigheten påfallande. Robin Stjernberg fick sig tilldelad en 3:e plats av juryerna. Folket hade honom först på 18:e plats. 2009 års låt med Malena Ernman uppskattades dock i högre grad av folket som gav henne 15:e plats. Juryerna nöjde sig med placering 22.
Final om folket fått bestämma
Det skiljde sig inte mycket åt, men tittarrösterna 2010 gav faktiskt Anna Bergendahl en plats i finalen. Hade de haft avgörandet i egen hand skulle hon kommit 9:a och därmed gå vidare från semifinalen.
Juryn hade Sverige lite längre ner på 11:e plats. Det räckte för att grusa förhoppningarna om en plats i finalen.
Det omvända inträffade 2008. Tittarna hade gett Charlotte Perrelli en 12:e plats i semin. Hon skulle alltså ha missat finalen om inte juryn hade ingripit och gett henne en finalplats med hjälp av ett så kallat wild card.
Ett bidrag juryn däremot höll nere var Eric Saades Popular 2011. Hos dem hamnade han 9:a medan tittarna ville ha honom tvåa med 221 poäng. Endast två poäng från segrande Azerbajdzjans 223 poäng.
Sammantaget kan vi nog ändå säga att jurygrupperna de senaste tio åren haft Sverige högre upp i resultatlistan än tittarna. 2015 var Måns Zelmerlöw solklar vinnare hos juryn. Tittarna föredrog Italien som segrare och placerade Måns trea.
Enigheten var stor
Robin Bengtsson kom förra året trea hos juryn man bara åtta hos det röstande folket.
Enigheten var stor beträffande Sanna Nielsen 2014. Juryns tvåa och tittarnas trea.
Frans slapp kvalet i ESC 2016 i och med att tävlingen hölls i Stockholm. Ingen jättestor skillnad här heller. 6:e plats efter tittarrösterna och 9:a efter att juryn röstat.
Enda gången placeringen överensstämde var 2012. Bägge utsåg Loreen till vinnare.
Sveriges resultat om antingen tv-tittare eller jurygrupper fått bestämma:
Av tabellen framgår att årets svenska bidrag skiljer ut sig från de övriga. Differensen är hela 21 placeringar. Nytt rekord för Sverige och överträffar de 15 platser från 2013 som tidigare var den största skillnaden.
Avslutningsvis tänkte vi nämna det isländska bidraget i Eurovision 1997 som är intressant i sammanhanget. Fem länder hade på försök telefonröstning medan alla övriga 20 som vanligt använde jury. 16 av de 18 poäng som gick till Island kom från dem med tittarröster. Endast 2 poäng kom från ett land med jury.
Låten Minn hinsti dans stack ut med utstuderad scenshow och modernt beat. Tittarna tog till sig detta bidrag som var före sin tid helt enkelt. Juryerna var vid den här tidpunkten inte alls imponerade.
Med denna studie i juryers och tittares olika tycke och musiksmak avslutar vi avsnitt 13 i jubileumsserien ESC + Sverige = 60 år.
Till jubileumssidans startsida →
Ibland har det funnits riktigt märkbara skillnader mellan jury och tittare. Vid andra tillfällen har de gått åt samma håll men inte varit överens om den exakta placeringen. De två röstningsgruppernas omdömen av bidragen har funnits att studera sedan ESC i Belgrad 2008.
Värstingåret vad gäller åsiktsskillnader är årets upplaga. Jurygrupperna placerade Benjamin Ingrosso på andra plats. När sedan tittarrösterna från Europa och Australien räknades hamnade Sverige fyra från slutet i finalen. 23:e plats ska ställas mot en 2:a plats, största variationen ett svenskt bidrag råkat ut för.
Också 2013 var oenigheten påfallande. Robin Stjernberg fick sig tilldelad en 3:e plats av juryerna. Folket hade honom först på 18:e plats. 2009 års låt med Malena Ernman uppskattades dock i högre grad av folket som gav henne 15:e plats. Juryerna nöjde sig med placering 22.
Final om folket fått bestämma
Det skiljde sig inte mycket åt, men tittarrösterna 2010 gav faktiskt Anna Bergendahl en plats i finalen. Hade de haft avgörandet i egen hand skulle hon kommit 9:a och därmed gå vidare från semifinalen.
Juryn hade Sverige lite längre ner på 11:e plats. Det räckte för att grusa förhoppningarna om en plats i finalen.
Det omvända inträffade 2008. Tittarna hade gett Charlotte Perrelli en 12:e plats i semin. Hon skulle alltså ha missat finalen om inte juryn hade ingripit och gett henne en finalplats med hjälp av ett så kallat wild card.
Ett bidrag juryn däremot höll nere var Eric Saades Popular 2011. Hos dem hamnade han 9:a medan tittarna ville ha honom tvåa med 221 poäng. Endast två poäng från segrande Azerbajdzjans 223 poäng.
Sammantaget kan vi nog ändå säga att jurygrupperna de senaste tio åren haft Sverige högre upp i resultatlistan än tittarna. 2015 var Måns Zelmerlöw solklar vinnare hos juryn. Tittarna föredrog Italien som segrare och placerade Måns trea.
Enigheten var stor
Robin Bengtsson kom förra året trea hos juryn man bara åtta hos det röstande folket.
Enigheten var stor beträffande Sanna Nielsen 2014. Juryns tvåa och tittarnas trea.
Frans slapp kvalet i ESC 2016 i och med att tävlingen hölls i Stockholm. Ingen jättestor skillnad här heller. 6:e plats efter tittarrösterna och 9:a efter att juryn röstat.
Enda gången placeringen överensstämde var 2012. Bägge utsåg Loreen till vinnare.
Sveriges resultat om antingen tv-tittare eller jurygrupper fått bestämma:
Placering med endast tv-tittare
|
Placering med endast jury
|
Kombinerad
och slutlig placering
|
|
2018
|
23
|
2
|
7
|
2017
|
8
|
3
|
5
|
2016
|
6
|
9
|
5
|
2015
|
3
|
1
|
1
|
2014
|
3
|
2
|
3
|
2013
|
18
|
3
|
14
|
2012
|
1
|
1
|
1
|
2011
|
2
|
9
|
3
|
2010
|
9
semi
|
11
semi
|
11 semi (26)
|
2009
|
15
|
22
|
21
|
2008
|
12
semi
|
10
semi
|
18
|
Av tabellen framgår att årets svenska bidrag skiljer ut sig från de övriga. Differensen är hela 21 placeringar. Nytt rekord för Sverige och överträffar de 15 platser från 2013 som tidigare var den största skillnaden.
Avslutningsvis tänkte vi nämna det isländska bidraget i Eurovision 1997 som är intressant i sammanhanget. Fem länder hade på försök telefonröstning medan alla övriga 20 som vanligt använde jury. 16 av de 18 poäng som gick till Island kom från dem med tittarröster. Endast 2 poäng kom från ett land med jury.
Låten Minn hinsti dans stack ut med utstuderad scenshow och modernt beat. Tittarna tog till sig detta bidrag som var före sin tid helt enkelt. Juryerna var vid den här tidpunkten inte alls imponerade.
Med denna studie i juryers och tittares olika tycke och musiksmak avslutar vi avsnitt 13 i jubileumsserien ESC + Sverige = 60 år.
Till jubileumssidans startsida →
Kommentarer
Skicka en kommentar