3,6 miljoner såg finalen

En ökning jämfört med för ett år sedan. 3 604 000 personer såg John Lundvik vinna Melodifestivalen i lördags. Faktiskt något fler än vid samma tid i fjol som samlade 3 551 000 tittare.

"Vi är mycket glada för det breda engagemang och den stora uppslutning från stora publikgrupper som Melodifestivalen fortsätter att generera."

Det säger en nöjd Peter Nyrén, producent och chef vid SVT, i ett uttalande.

Finalen fortsätter hålla det stora intresset bland befolkningen vid liv. Årets tittarsiffra är visserligen något högre än förra årets men lägre än 2017 för att återigen vara högre än vad som var fallet 2016.

Ja, ni förstår själva. Det svänger upp och ner år från år men ligger hela tiden på en jämn nivå. Det är inga stora svängningar det handlar om. Som tv-program är den två timmar långa Melodifestival-finalen näst efter Kalle Anka på julafton varje år Sveriges mest sedda.

När Sverige skulle arrangera ESC 2013 var intresset för Mello som störst. Det visar statistiken sedan dess.

Antalet tv-tittare Melodifestival-finalen:
  2019: 3 604 000
  2018: 3 551 000
  2017: 3 794 000
  2016: 3 464 000
  2015: 3 732 000
  2014: 3 302 000
  2013: 4 129 000

Kommentarer