Nätbutik som säljer ESC-produkter har tvingats stänga

Det har bara gått två år sedan EBU tecknade ett tioårigt avtal med ett New York-baserat företag om att sälja artiklar relaterade till ESC online. För detta upprättades webbplatsen "Eurovision Fan House". Nu har den stängt ner sin verksamhet.

"Tillfälligt stängt, vi kommer tillbaka" är det enda kortfattade meddelandet man möts av på sajten Eurovisionfanhouse.com

T-shirts, luvtröjor, väskor, bags, nyckelringar, kaffemuggar, glas, armband, posters och mycket annat med ESC-tryck har gått att beställa på sajten. Ett komplement till EBU:s egen försäljning på nätet som under lång tid har skett och fortfarande sker genom den officiella webbportalen shop.eurovision.tv

Oklar orsak
Vad orsaken är till att "Eurovision Fan House" stängt onlinebutiken har inte gått att få reda på. Den öppnade för att efterfrågan på olika produkter med ESC-tema var stor. Det är ju bara ett par år sedan butiken lanserades.
Att det nu skulle gå så dåligt med försäljningen att de tvingas lägga ner verkar knappast troligt.

Eller kan marknaden ha svängt på så relativt kort tid, från öppnandet 1 maj 2017 till i dag? Inte ens två år har förflutit. Tids nog får vi förhoppningsvis klarhet, de har som sagt lovat att komma tillbaka online - bara inte talat om när.

Se artikeln ESCsverige publicerade vid öppnandet den 5 maj 2017:  En tröja kanske? ⇨ 

Numera är det detta inte speciellt informativa beskedet som ges på webbplatsen där föräljningen av allehanda varor skett.

Kommentarer